Algemene verkoopsvoorwaarden
1. Algemeen
Door ons hun bestellingen over te maken, verklaren onze klanten zich volledig akkoord met onze verkoopsvoorwaarden en doen zij afstand van hun eigen verkoopsvoorwaarden. Alle afwijkingen aan onze algemene verkoopsvoorwaarden dienen schriftelijk in de orderbevestiging vermeld te worden.
Fine-Wine levert geen alcoholische producten aan personen onder de 18 jaar. Door aanvaarding van deze algemene voorwaarden verklaart de klant dat hij ouder is dan 18 jaar.
2. Prijzen en betalingen
De prijzen zoals vermeld op onze website www.fine-wine.be zijn allesomvattende prijzen, inclusief belastingen.
Alle facturen zijn contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel.
Ingeval van niet-betaling op de vervaldag zoals vermeld op de factuur, is er van rechtswege en zonder aanmaning een intrest verschuldigd van 10% per jaar, alsook een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 10% van het schuldsaldo, met een minimum van 100 EUR. De niet-betaling van een factuur op de vervaldag brengt de onmiddellijke opeisbaarheid van alle openstaande facturen, zelfs de niet-vervallen, met zich mee, zonder rekening te houden met voordien toegestane betalingsvoorwaarden.
3. Leveringen
Producten worden in principe uitsluitend geleverd in België. Voor leveringen in andere landen dient vooraf contact opgenomen te worden met Fine-Wine.
Onze producten worden geleverd via Bpost, een door ons gekozen koerier of Fine-Wine zelf. Bij afwezigheid zal het pakket geplaatst worden op een door u gekozen “veilige” plaats of op een leveringspunt van Bpost indien het door Bpost wordt geleverd.
Foutief doorgegeven leveringsadressen zijn de verantwoordelijkheid van de klant en kunnen aanleiding geven tot extra kosten. In geval van fouten in de adresgegevens van de bestemmeling, kan de verkoper in ieder geval niet aansprakelijk gesteld worden voor de onmogelijkheid om de bestelde producten te leveren.
Elke bestelling vanaf 225 EUR wordt in de regio van Tessenderlo (in een straal van 10 km rond de dorpskern) gratis bij u thuis bezorgd. Onder 225 EUR rekenen we 9,95 EUR verzendkosten aan in deze regio. Buiten deze regio (de rest van België) rekenen we 9,95 EUR aan voor een bestelling onder de 225 EUR. Vanaf 225 EUR worden de producten gratis verzonden.
De leveringstermijn bedraagt maximaal 5 - 6 werkdagen tenzij anders overeengekomen. Indien de levertermijn langer is, wordt dit bij de bevestiging van de bestelling meegedeeld. In geen enkel geval heeft de klant recht op schadevergoeding voor het overschrijden van leveringstermijn.
Indien Fine-Wine ingevolge een situatie van overmacht niet tijdig kan leveren, heeft de klant het recht om de koop te ontbinden conform artikel VI.83, 7° van het Wetboek Economisch Recht.
4. Dragen van risico en eigendomsoverdracht
Het risico van beschadiging, verlies of diefstal valt ten laste van Fine-Wine tot op het ogenblik van levering van de goederen aan de klant. Op dat ogenblik gaat het risico over op de klant.
De door de verkoper geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper zolang deze niet integraal betaald zijn.
5. Annulering van de transactie
Fine-Wine geeft de klanten als bijkomende garantie de mogelijkheid om bestellingen binnen de 24 uur na plaatsing van de bestelling te annuleren door het sturen van een email naar info@fine-wine.be met de vraag tot annulatie. Na aanvaarding van uw vraag stuurt Fine-Wine een annulatiebevestiging en stort de bedragen die reeds betaald zijn terug. Om mogelijke misbruiken te vermijden zullen terugstortingen enkel gebeuren op de rekening vanwaar de betaling afkomstig was. Bestellingen zullen om deze reden dan ook pas na 24 uur verwerkt worden.
6. Retourneren
Indien de gekochte producten niet aan de verwachtingen van de klant voldoen, mag hij de ongeopende en onbeschadigde flessen binnen de 14 dagen na ontvangst zonder opgave van motief en zonder betaling van een boete conform artikel VI.47 Wetboek Economisch Recht binnenbrengen op het vermelde adres, na persoonlijk contact via mail of telefoon en dit mits overhandiging van de begeleidende leveringsnota of factuur.
De termijn van 14 dagen vangt aan op de dag dat de klant of een door hem aangewezen derde de bestelling fysiek in ontvangst neemt.
In geval van herroeping kan de klant het modelformulier gebruikten dat u hier kan vinden.
Indien de klant de ongeopende en onbeschadigde goederen wenst te retourneren middels een bezorgdienst kan Fine-Wine niet gehouden zijn tot betaling van de kosten van deze bezorgdienst. De klant is eveneens verantwoordelijk voor schade veroorzaakt tijdens de retournering.
Fine-Wine zal de geretourneerde artikelen mits overeenstemming via een tegoedbon terugbetalen of omruilen. De klant heeft het recht hiervan af te wijken. Fine-Wine aanvaardt in geen geval retouren van geopende flessen.
7. Eventuele gebreken
De klant hoort de goederen bij ontvangst onmiddellijk na te zien. Klachten wegens zichtbare gebreken dienen door de klant per aangetekend schrijven worden gemeld binnen de acht dagen na de levering. Na het verstrijken van de termijn van acht dagen kunnen zij niet meer in aanmerking genomen worden.
8. Klachten en bemiddeling
Indien de klant niet tevreden is van zijn aankoop dan wel de geboden service kan hij zijn klacht richten aan Fine-Wine als volgt:
- per brief gericht aan volgend adres: Fine-Wine Neerstraat 175 3980 Tessenderlo
- per e-mail: info@fine-wine.be
Indien de klant een externe bemiddelaar wenst te contacteren vindt hij hierbij de relevante gegevens:
Consumentenombudsdienst (voor geschillen binnen België), Koning Albert II-laan 8 bus 1, 1000 Brussel. Tel.: +32 2 702 52 20 Fax: +32 2 808 71 29 E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be Website: https://www.consumentenombudsdienst.be Op het volgende adres vindt u een onlineformulier: https://mediationconsommateur.be/nl/klachtenformulier
9. Overige bepalingen
Het toepasselijke recht op de overeenkomsten is het Belgische recht. Alle geschillen behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken behorend tot het arrondissement Hasselt.